فَرائِدُ الاُصول یا رسائل شیخ مرتضی انصاری (۱۲۱۴ ـ ۱۲۸۱ ق)، کتابی در اصول فقه، اثر شیخ انصاری، فقیه و اصولی مشهور شیعه. این کتاب بنابر نظر برخی صاحبنظران، از برترین آثار اصولی علمای شیعه است. این کتاب از درسنامه‌هاى مهم حوزه‌هاى علمیه شیعى است که هم در سطوح عالى تدریس مى شود و هم بسیارى از استادان و مجتهدان حوزه‌هاى علمیه، دروس خارج اصول فقه خود را بر محور آن ارائه مى‌کنند.

در این مطلب یک تلخیص نموداری و یک تقریر توضیحی تحلیلی از کتاب رسائل خدمت شما عزیزان ارائه می گردد. لازم به ذکر است نوشته های ذیل در حال حاضر از ابتدا تا آخر بحث «تجری» آماده شده و باقی مباحث هم در حال تکمیل است و ان شاء الله به زودی بارگزاری خواهند شد...

 

دانلود فایل
 PDF  تلخیص نموداری رسائل | از ابتدا تا آخر بحث  تجری
 PDF  تقریر رسائل | از ابتدا تا آخر بحث  تجری

 

توضیح اجمالی محتوای تلخیص

از آنجایی که در خلال مباحث علمی، بعضا ارتباط و انسجام مطالب از دید خواننده مغفول واقع شده و به اصطلاح سیر و نخ تسبیح مطالب گم می شود، توجه به عناوین کلی و دید کلان به مباحث مطرح شده، کمک شایانی به فهم و درک عمیق مطلب می کند. تلخیص فوق به هدف تحصیل این امر، یعنی عنایت به سیر مطالب و دید کلان به آن، و حفظ انسجام و ارتباط مطالب نگاشته شده است. از این رو در این نوشتار از پرداختن به تفصیل مباحث و تحلیل و توضیح محتویات کتاب خودداری شده و تنها به عنوان مسائل اکتفاء شده است. در تصویر فوق پیش نمایشی از این تلخیص قابل مشاهده است. (جهت بزرگ نمایی، روی تصویر کلیک کنید)

 

توضیح اجمالی محتوای تقریر

بدون شک سنت تقریر نویسی در حوزه  روش و متد بسیار موفقی بوده و در ادوار مختلفی که حوزه به خود دیده، جایگزینی قوی تر از آن نداشته است. تقریرات در حوزه، شیوه های مختلفی دارد، برخی توضیحی، برخی تحلیلی و برخی نقادانه است. در تقریر فوق کوشیده ایم به جهت توضیح و تحلیل محتوای کتاب، میان دو بخش تصور و تصدیق مطالب تفکیک ایجاد کنیم. یعنی برای فهم و درک محتوای کتاب مقدمتا به توضیح و تفسیر مطالب پرداخته  و پس از تبیین جهت تصوری آن، فحوای آن را به چالش کشیده و تحلیل و بررسی و تصدیق می کنیم. لازم به ذکر است در این نوشتار علاوه بر تقریر محتوای کتاب، در مواردی که عبارت و متن کتاب نیاز به توضیح داشته، در بخش «اضواء علی النص» به توضیح و تقریر این عبارات نیز پرداخته شده است. در تصویر فوق پیش نمایشی از این تقریر قابل مشاهده است. (جهت بزرگ نمایی، روی تصویر کلیک کنید)

 

mail لینک کوتاه :
https://b2n.ir/y99208